//Model inclusiu, model d’èxit educatiu

Model inclusiu, model d’èxit educatiu

per | 2018-09-14 10:02:4214/09/2018 10:02 | 0 comentaris

Aquesta setmana, escoles i instituts han tornat a obrir portes. A Valls, més de 4.300 infants i adolescents han tornat a les aules en el que és l’inici d’un curs escolar que arrenca com sempre amb molts projectes i, també com sempre, amb la il·lusió i la passió de professors i professores, de tota la comunitat educativa, en la formació com a persones dels nostres nens i joves. Com a ajuntament, el meu agraïment més sincer a l’esperit sempre constructiu dels responsables de totes les llars d’infants, escoles, instituts i centres de formació, dels mestres i personal, dels representants del Consell Escolar, de les AMPA i de tots els agents que integren la comunitat educativa.

Entre tots, absolutament amb la participació de tots i gràcies a tothom, a Valls hem aconseguit consolidar un model d’èxit educatiu. Diversos elements ho constaten. En primer lloc, la pràctica totalitat, el 96% de les famílies de Valls, han pogut matricular els seus fills a l’escola escollida en primera opció, en una aposta per un model, basat en la llibertat d’elecció de centre, que ha fet de la cohesió i la inclusió el seu principal actiu, reconegut ja i de referència fora de Valls per a altres ciutats i institucions. També el treball a tots els centres, amb plans educatius propis, arrelats al país i a la ciutat, amb nous projectes que amplien l’oferta educativa que posem a l’abast dels joves i la suma de molts altres factors han conduït progressivament als nivells més baixos de fracàs i absentisme escolar.

En aquest sentit, la millora i ampliació dels equipaments escolars en l’última dècada ha estat històrica per a la ciutat i hi ha jugat també un paper clau. Començant per les llars d’infants, amb la posada en funcionament de dues escoles bressol —plenament consolidades i amb un projecte educatiu que és ja un referent—, però continuant amb les inversions de millora integral a escoles com l’Eugeni d’Ors, la Candela o l’Enxaneta, així com la posada en funcionament de l’IES Serra de Miramar com a tercer institut de Valls. Aquest és un esforç que hem de continuar, amb el manteniment a tots els centres educatius, amb la vista posada també a les inversions de millora que caldrà endegar, amb la participació de l’Ajuntament i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, a escoles com el Baltasar Segú i l’Eladi Homs.

Voldria assenyalar també la consolidació del Pla Educatiu d’Entorn, sens dubte un programa clau per garantir la cohesió escolar, que obre la possibilitat a totes les famílies i els seus fills de participar en activitats extraescolars, de reforç i d’atenció a la infància, per sumar així totes les línies d’ajut obertes per a llibres, material escolar o menjador. Amb diverses iniciatives, estem fent que el temps i l’espai fora les aules sigui també una eina d’inclusivitat i igualtat d’oportunitats. Per a l’Ajuntament, aquests són aspectes clau que no tan sols hem mantingut sinó que hem reforçat, fins i tot en els anys més difícils de la crisi econòmica, destinant-hi més i més recursos econòmics.

Certament, la consolidació del model educatiu de Valls no ens pot fer oblidar, però, que hi ha camí per recórrer i continuar millorant. Com dic, en aspectes com la millora de les instal·lacions a totes les escoles i instituts, un compromís per a nosaltres essencial i que ha de ser continuat, així com reforçar totes aquelles accions encaminades a ampliar les línies de participació de les famílies, pares i mares, comunitat educativa i mestres.

Sens dubte, l’arrencada del curs representa un excel·lent moment per plantejar-se nous reptes i nous projectes, com hem fet sempre amb la participació de tots i totes, per millorar en un tema cabdal per a tots com és l’educació dels nostres fills i construir una escola de tots, plural i diversa i implicada amb la seva ciutat i el seu país. A tots, bon curs escolar 2018-2019.

Deixa un comentari